3 tips om talenten aan je bedrijf te binden

3 tips om talenten aan je bedrijf te binden 1024 512 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

3 tips om talenten aan je bedrijf te binden

Talenten werven wordt een eitje met je employer brand

Ieder bedrijf aast op de grootste talenten binnen hun vakgebied. Maar hoe zorg je ervoor dat zij azen om bij jou te werken? Employer branding! Niet alleen voor de potentiële werknemer is dit van belang, ook voor het huidige personeel. En het is voor elk bedrijf mogelijk. Al helemaal met onze drie tips die ervoor zorgen dat jouw bedrijf ‘the place to be’ is voor talenten.

  1. Vertel over je bedrijfscultuur
    Je bedrijfscultuur kun je omschrijven, maar waarom laat je het niet zien? Door het maken van video’s waarin je medewerkers vertellen over hun ervaringen of door het achter elkaar zetten van enkele foto’s, geef je een goede sfeerimpressie. Plaats dit bijvoorbeeld prominent op je werkenbij pagina of voeg het toe bij de ‘over ons’ sectie op je website. Daarnaast kun je dat natuurlijk ook op social media benutten. Wist je ook dat je je bedrijfsprofiel op veel jobboards kunt toevoegen? Als je je vacatures plaatst op vacaturesites, vergeet dan niet een bedrijfsprofiel te maken op de desbetreffende pagina’s. Dit is bijvoorbeeld mogelijk via nationale vacature bank, glassdoor of indeed.
  2. Geef inzicht in je sollicitatieprocedure
    Potentiële kandidaten willen weten wat hen te wachten staat, als ze bij jou solliciteren. Vertel ze dat dus! Leg de stappen waaruit de sollicitatieprocedure bestaat helder uit en geef het puntsgewijs aan in een afbeelding. Dat geeft de informatie nét wat overzichtelijker weer dan een lap tekst. Dit houdt het minimaal en verfijnd, terwijl de kandidaat helemaal op de hoogte is zonder te veel moeite te doen. De stap tot solliciteren is weer een stukje dichterbij.
  3. Laat van je horen
    Social media wordt vaak ingezet om allerlei tips en tricks over je vakgebied of projecten te delen. Waarom zou je niet een rubriek toevoegen ‘een dag uit het leven van collega X’ of laat een werknemer een vlog maken om het dynamischer te maken. Laat je collega’s vertellen wat zij dagelijks mee maken en wat hun functie nou écht inhoudt. Deel dat op een leuke, maar informatieve manier op social. Je zult zien dat collega’s dat zelf al gauw delen waardoor de wereld weet dat de medewerkers trots zijn om bij jou te werken.

Klinkt allemaal leuk en aardig hè, maar er is wel een valkuil. Vertel ECHT het eerlijke verhaal en speel geen mooi weer. Dan val je al gauw door de mand. Daarnaast is het ook belangrijk dat je ook doet wat je zegt. Doe je dat niet, dan hebben potentiële kandidaten een negatieve ervaring. Wist je dat 1/3 van de sollicitanten hun negatieve ervaringen publiekelijk deelt online?

Dus, waar wacht je nog op?

Zorg dat de bedrijfscultuur duidelijk zichtbaar is voor de potentiële kandidaat.

Laat weten wat hen te wachten staat als ze daadwerkelijk solliciteren en wees actief op social media. Wat je ook doet, zolang het maar origineel is en jouw bedrijf uniek maakt dan heb je al een grote stap gezet!