4 tips om van jouw medewerkers ambassadeurs te maken

4 tips om van jouw medewerkers ambassadeurs te maken 1024 560 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

4 tips om van jouw medewerkers ambassadeurs te maken

Employee advocacy voor jouw imago

Een bedrijf is zo sterk als zijn medewerkers. Naast medewerkerstevredenheid is medewerkersbetrokkenheid een goede graadmeter voor hoe medewerkers zich tot jouw bedrijf verhouden. Een betrokken medewerker vertoont positief gedrag ten opzichte van de organisatie en haar kernwaarden. Dat heeft ook een positief effect op het bedrijfsresultaat. Hoe kun je van medewerkers echte ambassadeurs maken?

Uit het onderzoek “Staff Engagement, Ideas for Action” van Hays is gebleken dat betrokken personeel productiever is. Een betrokken medewerker is gemotiveerd, werkt met passie en wil graag de gestelde doelstellingen bereiken. Daarbij worden vaak ook sociale voordelen merkbaar. Bijvoorbeeld extra flexibiliteit wanneer het werk erom vraagt, maar ook behulpzaamheid naar collega’s. Meedenken en een proactieve houding ontstaan door betrokkenheid.

Daarnaast zorgt betrokkenheid voor loyaliteit aan de organisatie. Betrokken medewerkers zullen niet snel bij een concurrent gaan werken. Door medewerkers te stimuleren, waarderen en te helpen in hun carrièreontwikkeling verklein je de kans dat zij buiten jouw organisatie verder gaan kijken.

Betrokkenheid leidt tot ambassadeurschap

Een werknemer die geeft om de organisatie waar hij werkt, speelt een belangrijke rol in het bedrijfsimago. Iedereen spreekt over zijn functie en het bedrijf waar hij werkt. Of het nu op netwerkborrels is of op een verjaardag, met relevante of irrelevante personen, alles draagt in belangrijke mate bij aan het imago van jouw bedrijf. Betrokken medewerkers kunnen jouw belangrijkste ambassadeurs zijn. Het ambassadeurschap bij werknemers heet employee advocacy: werknemers promoten (ongevraagd) jouw organisatie op een eigen en persoonlijke manier. Hoe pak je dit aan?

4 tips om employee advocacy te stimuleren:

 

1. Ruimte om te experimenteren

Creëer ruimte voor vernieuwing en eigen initiatieven. Uit onderzoek is gebleken dat de mogelijkheid tot verandering de betrokkenheid verhoogt. In cijfers: een score voor de werknemersbeleving van 82 procent tegenover 65 procent van medewerkers die weinig tot amper mogelijkheden krijgen voor innovatie en verandering.
In de praktijk: vraag om feedback op processen of organiseer een brainstorm.

2. Intrinsieke motivatie aanspreken

Geloven in wat je doet, dat is belangrijk voor een groot deel van de werknemers. De arbeidsvoorwaarden zijn uiteraard ook erg belangrijk, maar op langere termijn is het effect van een gezamenlijk doel en missie voor teamleden bepalend. Maar ook de mogelijkheid tot professionele ontwikkeling, work-life balance en werkzekerheid zorgen voor een betrokken werknemer.

3. Persoonlijk contact

Zorg dat je werknemers niet alleen gezien worden, maar zich ook gezien voelen. Erken hun kwaliteiten, de waarde die zij toevoegen en zorg dat je contact houdt. Voor een betrokken werknemer is altijd een betrokken werkgever nodig.

4. Maak het makkelijk om content te delen

Betrokken medewerkers, die trots zijn op hun werk, zijn vaak bereid om informatie in hun netwerk te delen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Denk bijvoorbeeld aan vacatures of nieuwe producten en diensten. Deze inzet van medewerkers heeft een enorm effect op het bereik van berichten. Maak het voor medewerkers zo gemakkelijk mogelijk om content te delen. Maak het authentiek en geef als werkgever zelf het juiste voorbeeld.

 

Wil je eens doorpraten over employee advocacy? Neem vrijblijvend contact met ons op!