7 tips om vandaag nog te bouwen aan je werkgeversmerk

7 tips om vandaag nog te bouwen aan je werkgeversmerk 1024 563 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

7 tips om vandaag nog te bouwen aan je werkgeversmerk

Medewerkers vinden die bij jouw bedrijf passen. Het is een hele klus. Wil jij jouw werving naar een hoger niveau tillen? Wil je mensen werven op een manier die echt bij je past en je onderscheiden van de concurrentie op de arbeidsmarkt? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk. Dat vraagt tijd en aandacht, maar tegelijkertijd kun je vandaag nog beginnen met kleine, simpele maar doelgerichte stappen.

Tip 1: Vraag het je mensen

Jouw huidige medewerkers kennen het bedrijf als geen ander. Zij zijn vertrouwd met het reilen en zeilen binnen de organisatie. Kortom: ze kennen de bedrijfscultuur. Met jouw huidige medewerkers kun je op een laagdrempelige manier in gesprek gaan. Waarom werken ze graag bij jou? Wat zouden we binnen de organisatie kunnen verbeteren? Hoe zou jij dit aanpakken?

 

Vaak hebben medewerkers veel ideeën, die ze niet per se uiten als er niet specifiek om gevraagd wordt. Stel eens een aantal vragen op. Waarom besloot je bij ons te solliciteren? Wat waardeer je aan onze organisatie? Wat kan beter? Stel deze vragen aan verschillende medewerkers; junior, medior en senior in verschillende functies. Begin laagdrempelig met de medewerker die je tegenkomt bij het koffieapparaat, terwijl jullie beide staan te wachten. Wellicht levert het je direct een aantal verrassende inzichten op!

Tip 2: Verdiep je in jouw ideale kandidaat

Kijk eens goed naar het huidige personeelsbestand en jouw openstaande vacatures. Zitten er misschien al mensen in jouw team met de persoonlijke kenmerken en kwaliteiten die ook nodig zijn bij een openstaande vacature? Waar kun je deze mensen vinden? Bij een junior kun je bijvoorbeeld nadenken over recruitment via een hogeschool of universiteit waar ook andere medewerkers vandaan komen. Of denk eens aan een campagne op een social media kanaal dat veelgebruikt wordt binnen deze doelgroep.

 

Voordat je gaat werven is het belangrijk om je een gedetailleerd beeld te vormen van de persoon die je zoekt. Denk daarbij niet alleen aan ‘harde’ zaken zoals opleidingsniveau en werkervaring, maar ook bijvoorbeeld aan interesses, motivaties, doelen en frustraties. Daarmee krijg je een steeds completer beeld van de persoon die je zoekt en (waarschijnlijk) ook een concreter beeld op welke manier je deze persoon effectief kunt werven. Je kunt vandaag nog starten door eens een aantal Linkedin-profielen te bekijken.

Wil je alle tips om aan je werkgeversmerk te bouwen?

Je leest ze in onze whitepaper. Ontvang de whitepaper in je mailbox en start meteen. Waar mag de mail naartoe?

De partner voor jouw werkgeversmerk

De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie helpt je bij het ontdekken van je werkgeversmerk. Het verwoorden van je kracht, vanuit de kern. Wij gieten dat in een onderbouwd en concreet arbeidsmarktcommunicatieplan. En realiseren de meest ideale middelenmix waarin branding en recruitment elkaar perfect aanvullen. Hoe we dat doen? Klik hier.

“The secret of getting ahead is getting started.”

Spijker je kennis bij met onze updates: