candidate-persona

Maak candidate persona’s en leer wat jouw kandidaat wil

Maak candidate persona’s en leer wat jouw kandidaat wil 1024 546 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

Maak candidate persona’s en leer wat jouw kandidaat wil

“Vind sollicitanten die bij binnenkomst een match zijn”

 

Voor optimale recruitment werk je met candidate persona’s. Want je bent op zoek naar nieuwe medewerkers die echt passen binnen de organisatie.

Spreek de juiste potentiële werknemers aan door je te verplaatsen in de personen. Hiervoor maak je gebruik van de candidate persona. Een wat? Heel simpel, een profielomschrijving op basis van demografie, gedrag, motivatie en doelen. Daar stem je jouw wervingsstrategie op af en vervolgens creëer je een optimale candidate journey. En wat is dat dan? Dit is het totaal aan on- en offline contactmomenten die de potentiële kandidaat ervaart tijdens het sollicitatieproces bij jouw organisatie. Door een positieve candidate journey passend bij jouw candidate persona’s, vergroot je de kans op relevante kandidaten.

Wat levert deze tijdsinvestering me op?

  • Waardevolle en relevante content die je toekomstige werknemer wél aanspreekt
  • Aansprekende en aantrekkelijke functieomschrijving en vacaturetekst op persona toegepast
  • Een sterke werkenbij-website qua concept en design die de kandidaat aanspreekt
  • Inzicht in hoeverre je kandidaat actief op zoek is naar een nieuwe functie, of dat je hem of haar moet ‘activeren’ in de candidate journey om een nieuwe functie aan te gaan.

Doorloop deze vijf stappen naar jouw candidate persona’s:

  1. Bepaal de kaders

Om te beginnen, bepaal je de essentiële voorwaarden (zoals het opleidingsniveau, kerncompetenties en benodigde ervaring) voor de functie-invulling. Dit is ook bepalend voor het sollicitatieproces. De essentiële voorwaarden waaraan de perfecte kandidaat voldoet stem je af met het management,  dit zijn de kaders van de persona’s. Creëer draagvlak bij het management en gebruik deze informatie als startpunt.

  1. Analyseer je personeelsbestand

Analyseer huidige (opvallend goede!) werknemers in vergelijkbare functies die de basis qua type persona vormen. Ga met ze in gesprek om hun beweegredenen, motivatie, touchpoints voor en tijdens hun sollicitatieperiode te achterhalen. Deze informatie geeft de basisinformatie voor de invulling van de persona’s en geeft richting voor aanvullend onderzoek.

  1. Benut huidige sollicitatiegesprekken

Zijn er momenteel al sollicitatiegesprekken voor andere vacatures binnen de organisatie? Deze gesprekken zijn ideaal om meer relevante informatie te verzamelen. Vraag de sollicitanten hoe zij in contact zijn gekomen met het bedrijf, waarom ze gesolliciteerd hebben en verdiep je in deze personen om meer te weten te komen over het gedrag en motivatie van deze personen. Ook kun je tijdens de sollicitatiegesprekken vragen of zij nog informatie misten in de vacaturetekst, op de website of andere contactmomenten. In feite geeft dit je realtime en up to date feedback.

  1. Bedenk passende benaming

Met wat creativiteit en het toepassen van alle inzichten geef je de persona’s passende namen. Een naam maakt een persona herkenbaar én geeft wat weg over het karakter. Het verschilt natuurlijk bij iedere persona wat past, maar denk aan Matching Marieke voor een HR-medewerker of bij een doelgerichte, actieve collega aan Sportieve Stan.

  1. Vervolledig het persona profiel

Door al deze factoren te organiseren en combineren, krijg je een totaalplaatje. Door de juiste informatie, zakelijke en persoonlijke kenmerken, gedragingen en wensen te ordenen ontstaat de omschrijving van één persoon en hoe hij of zij;

  • Woont en leeft (privézaken)
  • Werkt (balans, cultuur, interesses)
  • Motivatie en ambities (waarom en waartoe)


Heb jij jouw persona(‘s) in beeld? Is het één totaalbeeld van wie hij of zij is? Dan kan je van start met het opbouwen van een wervingsstrategie en bijpassende marketingmix die aansluit op deze persona’s.