Succesvol werven & behouden? Dit is dé route naar succes. Lees hier meer.

Blog | 9 december 2022

De 6 social media trends in arbeidsmarktcommunicatie

arbeidsmarktcommunicatie

In 2020 zijn technologie en digitaal werken voor bijna iedere organisatie onmisbaar geworden. De mogelijkheden van digitale media voor het werven van nieuwe medewerkers worden eveneens steeds groter. Graag zetten we 6 trends op een rij voor het gebruik van social media in arbeidsmarktcommunicatie.

De social media trends uitgelicht:

1. Super specifiek de doelgroep bereiken

Op social media kun je met gepromote content (advertenties) nieuwe mensen bereiken, interesseren en soms zélfs tot sollicitatie activeren. Daarmee komen we op de eerste trend van 2020: hypertargeting op Facebook en Linkedin. Met hypertargeting creëer je advertenties voor heel specifieke doelgroepen.

Bij het toepassen van hypertargeting focus je op een behoefte of wens van de ideale kandidaat die voor hem of haar hét verschil maakt in een functie. Hierbij kan je denken aan de volgende ‘behoefte’ en een boodschap die daarop aansluit:

Met een scherp inzicht in de behoefte van de ideale kandidaat formuleer je een specifieke boodschap om de juiste doelgroep te bereiken.

  • De IT consultant die behoefte heeft aan innovatie en anderen wil inspireren:
    ‘Wil jij dagelijks bijdragen aan vernieuwende IT processen en zelf richting geven aan opdrachten?’
  • De zorgmedewerker die op zoek is naar een organisatie waarin zij de cliënt centraal kan stellen: ‘Is jouw ambitie cliënten met aandacht en op persoonlijk niveau te behandelen?’
  • De docent die onderwijs wil versterken met eigen visie en kennis: ‘Ben jij toe aan flexibiliteit binnen jouw leerprogramma’s en kan jij deze met jouw inzichten doorontwikkelen?’

2. Optimaliseer vindbaarheid op Linkedin

Linkedin is populair om zakelijke contacten te onderhouden én jezelf professioneel te profileren. Ook voor de werkgever is LinkedIn een waardevol kanaal. Op LinkedIn heb je sinds kort de mogelijkheid om hashtags (#) te volgen. Op die manier kun je je tijdlijn vullen met inhoud die jou interesseert. Voor jouw employer brand is dit een kans: je kunt jezelf een podium geven. Zorg dat je verdieping zoekt in de hashtags die gebruikt worden. Schrijf publicaties, blogs en cases met passende hashtags én waarop jouw ideale kandidaat zoekt. Zo zorg je voor zichtbaarheid bij de doelgroep met relevante content.

Publiceer ook inhoudelijke berichten. Schrijf niet alleen over jezelf en/of de openstaande vacatures, maar juist ook over relevante ontwikkelingen en de bedrijfsvisie: je vormt hiermee een beeld bij de lezer van jouw organisatie en jouw employer brand. Met publicaties én het gebruik van de hashtags vergroot je de kans om op LinkedIn beter vindbaar te worden. Ook belangrijk: in het oriëntatieproces bekijkt een kandidaat vaak het bedrijfsprofiel op Linkedin: met nieuwe content zorg je dat deze actueel én boeiend is.

3. Deelbare video’s

Video is hót! Steeds meer werkgevers zien de mogelijkheden om met video (potentiële) kandidaten te bereiken en te interesseren. Een video valt op, geeft beleving en vertelt een verhaal. Pas video toe in jouw employer branding strategie. Belangrijk is om te zorgen dat de content deelbaar is. Vergeet niet om elke video ook geschikt te maken om te bekijken op een smartphone.

Met video laat je de bedrijfscultuur zien. Dus laat jóuw organisatie zien, geef je medewerkers het woord, vraag ze om met korte video’s een impressie te geven van hun werk en hun projecten of opdrachten.

Met video vergroot je je bereik omdat video’s in alle social media kanalen snel een hogere waarde worden toegekend dan foto’s of tekst. Dat is het algoritme, dat wordt versterkt als er reacties op komen en interactie plaatsvindt. De kans dat je meer mensen bereikt – en daarmee meer potentiele kandidaten – is groot.

4. Vernieuwde aandacht voor reputatie

Werken aan een employer brand betekent ook op de hoogte zijn van wat er gebeurt rondom jouw merk. Hoe wordt er (online) over je gesproken? Geef aandacht aan de reputatie van je corporate merk én je werkgeversmerk. Onderzoek welke resultaten getoond worden als je zoekt naar jouw organisatie, maar blijf ook op de hoogte van hoe jouw werknemers op social media publiceren. Employee advocacy is de term die gebruikt wordt wanneer werknemers zich ontwikkelen tot ambassadeurs van jouw merk.

Je kan jouw reputatie ook positief beïnvloeden door met je werknemers in gesprek te gaan over hoe jullie omgaan met social media. Heb je een social media beleid? Deel dit dan met je team. Word zelf ook online actief en zichtbaar als initiatiefnemer.

Met social media monitoring kun je bijhouden wat er op je bedrijfspagina’s gebeurt. Reageren mensen? Krijgen zij ook een reactie terug? Webcare en monitoring zijn ideaal om je reputatie te bewaken en te verbeteren. Soms zijn informatieve reacties en oplossingen aandragen dé manier om te bouwen aan een sterke reputatie.

5. Merklading voelbaar maken
(…je employer brand uitdragen)

Een employer brand is de optelsom van wie je bent als werkgever, wat je je werknemers biedt en de bedrijfscultuur. Deze onderdelen zijn in arbeidsmarktcommunicatie essentieel: je wil het intern helder hebben maar je wil het óók delen en uitdragen. Ofwel: uitstralen naar buiten toe.

De basis bestaat uit een combinatie van jouw unieke eigenschappen, het doel dat je organisatie voor ogen heeft én de manier hoe je hier wilt komen. Maar vindt de kandidaat deze elementen ook terug als hij je LinkedIn pagina bekijkt? Het is in 2020 van belang om te laten zien hoe en waarom je team doet wat het doet. Neem dit mee in jouw publicaties, dan kan de kandidaat dit ook in zijn oriëntatie naar jouw organisatie terugvinden.

Een werkenbij-website draait ook om het uitstralen van je employer brand. Dit is dé manier om te zorgen dat kandidaten een impressie krijgen van wie je bent en hoe je de dingen doet. Maar zorg dat dit employer brand op alle kanalen consistent wordt uitgedragen: van corporate website en social media kanalen (ook in de reacties onder berichten) tot webcare en de correspondentie gedurende het sollicitatieproces. Dan krijgt de kandidaat een bevestiging van jouw employer brand als hij in levende lijve jouw organisatie leert kennen.

6. Met Whatsapp ‘dichtbij’ zijn.

Bij recruitment is Whatsapp een relatief nieuw middel. Met Whatsapp heb je direct, laagdrempelig contact met kandidaten. Whatsapp is bruikbaar bij talentpools, om lauwe en warme (ex-)kandidaten bij nieuwe functies te betrekken, tussentijdse updates over het sollicitatieproces (verstuurd vanuit een bedrijfsprofiel), maar óók om een korte video te sturen om een kandidaat uit te nodigen. Zo besteed je extra aandacht aan jouw kandidaten en voelt het proces warmer en persoonlijker. Dit kan jouw kandidaat positief beïnvloeden in zijn candidate journey.

Delen:

Verder lezen

Wij delen het geheim van jouw wervingsplan

Wervingstips? Het gaat om het wervingsplan

We worden regelmatig om wervingstips gevraagd, maar is dat echt waar je mee geholpen bent? En is je vraag niet eigenlijk: “Wat is het meest effectieve wervingsplan om succesvol nieuwe medewerkers te werven (en te behouden)?”
Verhaal

Een frisse wind door De Kleuver: nieuwe generatie en nieuwe huisstijl

Na bijna 25 jaar aan het roer te hebben gestaan, geven eigenaren Wim de Kleuver en Evelien van Dijk sinds begin 2023 de nieuwe generatie binnen De Kleuver meer ruimte om hun ambities te ontdekken.
arbeidsmarktcommunicatiebureau

Waarop let je bij de keuze voor een arbeidsmarktcommunicatiebureau?

Ben jij op zoek naar versterking op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie? Waar moet je op letten bij de selectie van een passend bureau? Lees ons blog!

Meer weten? Zet de eerste stap!

Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.

Hoe kan ik je helpen?

arbeidsmarktcommunicatie

Kevin Jansen
Business Development Manager