Kleur bekennen om je sollicitant te overtuigen

Kleur bekennen om je sollicitant te overtuigen 1024 512 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

Wist je dat kleurgebruik óók een trigger kan zijn voor de ideale kandidaat om te reageren op jouw vacature!

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn er geen grote investeringen nodig voor je employer branding. Juist kleine, gemakkelijk door te voeren, investeringen maken een groot verschil. Zoals de bewuste inzet van kleurgebruik. Ze zijn zo klein, dat je het eigenlijk geen investering mag noemen.

Zo doen het aanmaken van Facebook en LinkedIn bedrijfspagina’s al wonderen. Een uitgebreide werkenbij pagina op je eigen website helpt ook een handje mee. In feite gaat het erom dat je een kanaal vindt waarop je jouw employer value propositie communiceert. Je wat? Je toegevoegde waarde als werkgever. Geef anderen inzicht in je missie, cultuur, arbeidsvoorwaarden, omstandigheden, medewerkers en projecten. Stel jezelf de vraag waarom zou iemand bij ons willen werken? Het antwoord daarop, laat je vervolgens zien.

Nou is er ook een ander makkelijk trucje. Je kunt ook kleurgebruik inzetten om de best passende kandidaat aan te trekken. Houd rekening met de kleuren in je vacaturetekst of recruitmentcampagnes. Je kunt deze aanpassen op het gezochte type persoon voor de functie en organisatie. Daarmee vergroot je de conversieratio van je vacaturetekst of campagne. Het gaat tenslotte niet alleen om het beste talent maar vooral ook om het best passende talent.

Waarom werkt dat dan? Uit onderzoek is gebleken dat de kleurenvoorkeur beïnvloed wordt door onze persoonlijkheidskenmerken. Oftewel, personen hebben een voorkeur voor bepaalde kleuren die passen bij hun persoonlijkheid. Vaak tref je een duidelijke meerderheid aan specifieke kleurtypes binnen een organisatie. Dat is een gevolg van het werkgeversmerk, het aannamebeleid en ook de branche.

Ga dus na wat voor type kandidaat je zoekt en wat voor type kleur al veelvuldig aanwezig is binnen jouw bedrijf. Verwerk deze kleuren subtiel in je teksten en campagnes.

 

Op welke kleuren kan ik inspelen:  

Dominantie met de kleur rood;
Invloed met de kleur geel;
Stabiliteit met de kleur groen;
Conformiteit met de kleur blauw.