Structureler, efficiënter en effectiever werven

Structureler, efficiënter en effectiever werven 1024 527 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

Structureler, efficiënter en effectiever werven

Zo laat je je kandidaten voor je warmlopen

Weet jij eigenlijk hoe jouw kandidaten over jou als potentiële werkgever denken? Zorg dat je jouw verhaal zelf in de hand hebt. Verdiep je in jouw kracht als werkgever en ontdek hoe jij dit verhaal al, vóór je aan tafel zit, kan overbrengen op jouw ideale kandidaat.

Stuur jij een LinkedIn-berichtje? Schakel je een recruiter in? Zet je een vacature in de hoop op een toevalstreffer? Er bestaat niet zoiets als goed of fout: als het voor jou werkt, werkt het. Maar er bestaat wel zoiets als structureler, efficiënter en effectiever. Werven vanuit een sterk employer brand (werkgeversmerk) voegt enorm veel waarde toe. Niet alleen heeft het invloed op je bedrijfsresultaten, het versterkt bovendien het succes van je recruitment. Maar hoe werkt dat?

Op zoek naar de match

Recruitment is eigenlijk net als daten. Dat gaat het meest succesvol als je een goed beeld hebt van wie je zelf bent, waar je voor staat en wat je belangrijk vindt in de ander. Hoe vaak ben jij op date gegaan met iemand die je tegenkwam op straat en als alleen direct zei: “Daten?”. Kleine kans dat je daar warm voor zou lopen. Er zijn meer contactmomenten nodig, of in ieder geval: meer informatie. Tijdens de verschillende contactmomenten, of dat nou een appje is, een bos bloemen of een heuse date, ben je jezelf aan het profileren. Je laat steeds wat anders, wat meer van jezelf zien. En het leuke is: de ander staat er net zo in, ook op zoek naar de match. Dit is employer branding in een notendop. Een sterk, onderscheidend en authentiek verhaal van jezelf, weten wie jouw droomkandidaat is, kan je een hoop ‘liefdesverdriet’ van een slechte match besparen…

Jouw unieke merkverhaal

Weet wie je bent. Het klinkt gemakkelijk, maar voor veel bedrijven is dat het niet. Veel is ‘gewoon’ geworden, onzichtbaar. Denk aan de bedrijfscultuur, het klantcontact, waar je voor staat, waar je als bedrijf gezamenlijk van droomt. Aan de andere kant zien we vaak dat de punten waarvan bedrijven dénken dat dat bijzonder is, ook door veel concurrenten gebruikt worden, zoals: “impact maken”, “jouw ding doen”, “waarde toevoegen”. Het zijn vaak lege hulzen: wat betekent het echt? Kan het concreter? Hoe maak je jouw verhaal echt van jou?

Het verwoorden van jouw identiteit, jouw unieke kracht is belangrijk in de zoektocht naar de ideale kandidaat. Hierbij is waardevol om eens te praten met iemand die er buiten staat en onbevooroordeeld naar jouw bedrijf kan kijken. Maar je zou zelf ook al een start kunnen maken in het proces naar een sterke ‘employer branding story’, dankzij onze concrete tips om meteen met je werkgeversmerk aan de slag te gaan.

De droomkandidaat schetsen en onderzoeken

Is jouw unieke verhaal duidelijk? Dan is het tijd om het over te brengen op het publiek. Maar welk publiek? Wie is jouw droomkandidaat? Het maken van candidate persona’s kan je helpen bij het concretiseren en visualiseren naar wie je op zoek bent. Waar begin je? Kijk bijvoorbeeld eens naar collega’s die je het liefst wel zou willen clonen. Of mensen die je kent. En schrijf eens op: wat is hun opleidingsniveau, werkervaring, leeftijd, wat vinden zij belangrijk, of juist vervelend, hoe kun je hen bereiken en waar kun je hen mee overtuigen? Probeer in het maken van je persona’s erop te letten dat je er niet té veel maakt, houd het overzichtelijk: het dient als globaal hulpmiddel om hier straks jouw communicatiemiddelen op af te stemmen.

De candidate journey

Ken je dat? Heb je net een site bezocht en vervolgens krijg je overal gepromote berichten te zien met producten die je pas hebt bekeken? Toegegeven, het staat niet altijd goed ingericht. Maar dit gebeurt niet voor niets: herhaaldelijk contact werkt! De juiste, potentiële kandidaten hebben gemiddeld 7-11 (indirecte) contactmomenten nodig, om tot actie over te gaan. In de strijd om talent, kun je ook hier het grote verschil maken. Werk vanuit je persona’sa: als je weet op welke manier je met hen in contact kan komen, kan je uitstippelen welke boodschap op welk moment, waar zichtbaar moet zijn. Effectievere marketing is er niet!

Wil jij structureler, efficiënter en effectiever werven? Dan is werven vanuit een employer brand het antwoord. Om jou op weg te helpen de communicatieboodschappen in elke stap van de candidate journey te noteren, hebben we een format gemaakt. Hierin is het ook belangrijk om rekening te houden met de communicatie nádat iemand aangenomen is, om het complete plaatje te maken. Ook dit zit er bij in.

Download nu!

Wil jij structureler, efficiënter en effectiever werven? Dit format helpt je om passende communicatieboodschappen in elke stap van de candidate journey op te stellen.