Werven vanuit een sterk employer brand

Werven vanuit een sterk employer brand 1024 547 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

Werven vanuit een sterk employer brand

De invloed van employer brand op het aantrekken van toekomstig talent

Met de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing wordt het werven van getalenteerd personeel niet alleen belangrijker maar óók moeilijker dan ooit. Om te blijven groeien als organisatie is het belangrijk om naast talenten te behouden ook nieuwe talenten te bereiken, boeien en uiteindelijk te binden. Maar hoe haal je de grootste talenten binnen? Welke wervingsstrategie heb ik in deze tijd van social media nodig? Dit blog gaat nader in op de rol van employer branding voor het aantrekken van talent. En bespreekt de belangrijkste onderdelen voor een effectieve wervingsstrategie.

“Elke organisatie is in staat om de beste talenten binnen te halen. Mits je hiervoor de juiste aanpak hanteert”

Een sterke employer brand

Als je als organisatie talent wilt aantrekken, dan moet je authentiek en onderscheidend zijn ten opzichte van andere werkgevers. Daarnaast moet ook duidelijk zijn wat het DNA is van de organisatie en het gemeenschappelijk belang. Dit zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het ontwikkelen of definiëren van een employer brand. Wat is de ziel van jouw organisatie, wat is de gemeenschappelijke deler, en wat maakt jouw organisatie anders? Een duidelijk gepositioneerde employer brand heeft ook een aantal voordelen. Zo trek je met een sterke employer brand sneller én meer talent, heb je een betere naamsbekendheid en daarmee een sterkere concurrentiepositie, en verminder je de wervingskosten per vacature. Voor een sterk werkgeversmerk liggen de kosten per aanwerving namelijk 45 procent lager. Het is dan ook geen verassing dat steeds meer organisaties het belang zien van employer branding.

“Talent kiest voor de ziel van jouw organisatie”

Talent aantrekken met employer branding

Waar men vroeger de krant bekeek voor mogelijke vacatures kunnen werkzoekenden tegenwoordig terecht op recruitmentsites, social media, LinkedIn-groepen en nog veel meer. Werkgevers hebben te maken met verbreding van communicatiekanalen, waardoor het steeds moeilijker wordt om de juiste talenten te bereiken. Daarnaast is het voor organisaties niet alleen van belang om zich te focussen op actieve werkzoekenden. Juist ook latente werkzoekenden zijn interessant voor organisaties. Talenten die niet actief op zoek zijn naar een (nieuwe) baan, maar wel open staan voor nieuwe uitdagingen.
Maar waar vind je de doelgroep? En hoe kun je ze het beste bereiken? Hierbij komt de candidate journey om de hoek kijken. De candidate journey bestaat uit touchpoints en geeft weer welke (online) weg de candidate bewandelt. De touchpoints zijn interessant voor organisaties. Dit zijn namelijk de online plekken waar de doelgroep zich bevindt. Dit kan een LinkedIn-groep zijn, een Facebookpagina of op een specifieke jobboard. Op deze touchpoints moet jij als werkgever zichtbaar zijn met een passende boodschap. Een boodschap gecommuniceerd vanuit de employer brand.

Onderdelen van een effectieve wervingsstrategie

Welke boodschap spreekt de candidate aan? En welke kritische wegingsfactoren (KWF’s) heeft de betreffende candidate? Dit kan natuurlijk verschillen. Je doelgroep is namelijk niet homogeen. Daarom is het voor organisaties belangrijk om na te denken welke type personen bij de organisatie passen en wat voor hen belangrijk is bij een baan. Het gaat om het ontwikkelen van candidate persona’s. Candidate persona’s zijn fictieve personen met karakteristieke kenmerken van de ideale kandidaat. Elke candidate persona heeft eigen KWF’s, factoren die voor hem of haar belangrijk én doorslaggevend zijn bij een baan. Denk hierbij aan: uitdagend werk en goede work-life balance.

Door de verbreding van communicatiekanalen is het des te belangrijker dat je jouw doelgroep kent en weet hoe je deze zo gericht mogelijk kunt bereiken. Daarom zijn de candidate persona’s en de candidate journey van groot belang. Onderdelen van de wervingsstrategie die door veel werving- en selectiebureaus overgeslagen of misschien zelfs vergeten worden.

In onze visie zijn deze stappen van groot belang en zorgen zij juist voor een effectieve wervingsaanpak. Gerichte één op één recruitmentstrategie, op basis van candidate persona’s en candidate journey, is niet alleen effectief, maar óók kostenbesparend!