Werven vanuit een sterk employer brand

Werven vanuit een sterk employer brand 1024 641 De Kleuver arbeidsmarktcommunicatie

De rol van employer branding op het aantrekken van talent

Met de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing is het werven van getalenteerd personeel niet alleen belangrijker, maar óók moeilijker dan ooit. Om te groeien als organisatie is het belangrijk om talent te behouden én nieuw talent te bereiken, boeien en uiteindelijk te binden. Maar hoe haal je de grootste talenten binnen? Welke wervingsstrategie heb ik in deze tijd van social media nodig? Dit blog gaat nader in op de rol van employer branding voor het aantrekken van talent en bespreekt de belangrijkste onderdelen voor een effectieve wervingsstrategie.

“Elke organisatie is in staat om de beste talenten binnen te halen. Mits je hiervoor de juiste aanpak hanteert”

Een sterke employer brand

Als je als organisatie talent wilt aantrekken, dan is het belangrijk om authentiek en onderscheidend te zijn ten opzichte van andere werkgevers. Wat is de ziel van jouw organisatie? Wat is de gemeenschappelijke deler? Wat maakt jouw organisatie anders? Dit zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het ontwikkelen of definiëren van een employer brand. Met een duidelijk gepositioneerde employer brand weet je talent aan te spreken, effectiever te werven en verminder je de wervingskosten per vacature. Het is dan ook geen verassing dat steeds meer organisaties het belang zien van employer branding.

“Talent kiest voor de ziel van jouw organisatie”

Talent aantrekken met employer branding

Werkzoekenden maken gebruik van diverse kanalen: van  recruitmentsites en social media tot jobboards en LinkedIn-groepen. Werkgevers hebben daardoor te maken met een breed scala aan communicatiekanalen, waardoor het steeds moeilijker wordt om de juiste talenten te bereiken. Daarnaast is het voor organisaties niet alleen van belang om zich te focussen op actieve werkzoekenden. Juist ook latente werkzoekenden zijn interessant voor organisaties. Zij zijn niet actief op zoek naar een (nieuwe) baan, maar staan wel open voor een nieuwe uitdaging.
Maar waar vind je de doelgroep? En hoe kun je ze het beste bereiken? Hierbij komt de wervingsstrategie om de hoek kijken.

Onderdelen van een effectieve wervingsstrategie

Door de verbreding van communicatiekanalen is het des te belangrijker dat je jouw doelgroep kent en weet hoe je deze zo gericht mogelijk kunt bereiken. In onze visie vormen de candidate persona’s en de candidate journey een belangrijk onderdeel van de wervingsstrategie.

Door welke boodschap voelt talent zich aangesproken? En wat zijn kritische wegingsfactoren (KWF’s)? Dit kan – ook binnen een beoogde doelgroep- verschillen. Daarom is het voor organisaties belangrijk om na te denken welk type personen bij de organisatie passen en wat voor hen belangrijk is bij een baan. Ofwel: het ontwikkelen van candidate persona’s.

Candidate persona’s zijn fictieve personen met karakteristieke kenmerken van de ideale kandidaat. Elke candidate persona heeft eigen KWF’s, factoren die voor hem of haar belangrijk én doorslaggevend zijn bij een baan. Denk hierbij aan: uitdagend werk en/of een goede work-life balance.

Elke persona heeft een zogenoemde candidate journey. Deze bestaat uit verschillende touchpoints en geeft weer welke (online) weg een kandidaat bewandelt. De touchpoints zijn interessant voor organisaties. Dit zijn namelijk de online plekken waar de doelgroep zich bevindt. Dit kan bijvoorbeeld een LinkedIn-groep zijn, een Facebookpagina of op een specifieke jobboard. Op deze touchpoints moet jij als werkgever zichtbaar zijn met een passende boodschap. Een boodschap gecommuniceerd vanuit de employer brand.