Succesvol werven & behouden? Dit is dé route naar succes. Lees hier meer.

Blog | 7 december 2022

Ontdek de touchpoints van jouw sollicitant

Touchpoints

Situatieschets: Eind van de week nog gauw even die vacature plaatsen op de jobboards en je website. Kritisch naar de inhoud kijken, zit er niet meer in. Herkenbaar? Voor velen is dit de gang van zaken. Maar die aanpak is niet langer genoeg om talent te prikkelen bij je te komen werken.

De goede reacties op je vacature blijven vaak uit. Logisch ook, want een sollicitatie versturen doe je niet met dezelfde intentie als het kopen van tube tandpasta. De betrokkenheid is vele malen groter. Er zijn amper consumentenproducten die mensen net zo raken als de keuze voor een nieuwe baan. Daar moet je je van bewust zijn én daar moet je op inspelen. Gelukkig kán dat ook! Wees bijvoorbeeld bewust van het feit dat de sollicitant heel gevoelig is voor de argumenten die je geeft in je vacaturetekst. Noem dus niet lukraak wat, maar geef feiten en bewijzen. Bovendien wil je voor de juiste belevingswereld zorgen zowel voor, tijdens als na de sollicitatie. Er zijn namelijk heel wat meer touchpoints die de sollicitant beleeft, dan het zien van de vacaturetekst. Daarom nemen wij je mee in enkele van deze touchpoints.

1. Voor de sollicitatie:

Wist je dat een sollicitant zo’n zestien touchpoints heeft met een organisatie voordat ze besluiten er wel of niet te solliciteren? En dat  79%van de kandidaten eerst de website en de social media van een werkgever bekijkt? Ga dus na welke pagina’s jij als sollicitant zou bezoeken en oordeel wat je ervan vindt. Stel een lijst op met welke touchpoints je nog meer kan bedenken waarmee de sollicitant met je merk in aanraking komt. Of ga op onderzoek uit en vraag een bekende van je, buiten je organisatie om je merk te googlen. Ga na of de beleving op deze kanalen, oftewel touchpoints, overeenkomt met hoe je wilt overkomen of dat er mogelijk ruimte is voor een andere interpretatie.

2. Tijdens het solliciteren:

Een van de touchpoints is je vacaturetekst. Die speelt uiteraard wel een grote rol in de overweging om te solliciteren of niet. Hierin kun jij dus een grote mate van invloed uitoefenen. Dat kost je wel wat tijd, maar die vijf minuten extra aandacht aan je tekst maken wel degelijk het verschil. Een paar kleine tips kan ik je in elk geval wel meegeven. Als eerste is het slim om actief te schrijven. Zoals jij bent/doet in plaats van wij verwachten van de kandidaat dat…Dat maakt het een stuk makkelijk om een concreet beeld te vormen van de functie.  Tip twee: wees authentiek.. blijf dicht bij je organisatie en beschrijf ook eens ‘wie wordt mijn leidinggevende’.  De manager houdt het doorgaans leuk voor de werknemer, maar dat zie je erg weinig terug in vacatureteksten. Wat is bijvoorbeeld de leiderschapsstijl? Wat is de verhouding informeel/formeel contact? Wat typeert de manager van de betreffende afdeling? En tip drie; focus op de procedure. Hoe gaat het proces in zijn werk? Wat kan de sollicitant verwachten? Daarnaast kun je dit in tekst uitdrukken, maar misschien is een visual wel veel beter op zijn plaats? Ondanks dat jouw vacature tekst helemaal in orde is, kan het zijn dat de kandidaat alsnog te weinig touchpoints met jouw organisatie heeft. Aan een aantal signalen merk je dat. In de loop van het sollicitatiegesprek wordt steeds duidelijker of de kandidaat wel of geen interesse heeft. Als je dit soort signalen leert herkennen, is jouw recruitment een stuk effectiever.

3. Na de aanname:

Je hebt een nieuwe medewerker aangenomen. Top! Het komt vaak voor dat er een korte periode tussen zit, voordat de eerste werkdag plaatsvindt. Daarin vergeten velen om contact te onderhouden met de nieuwe werknemer, maar val niet stil tot de eerste werkdag! Houd contact met de nieuwe werknemer en betrek hem of haar bij de nieuwe job. Vindt er een evenement plaats waar je hem/haar alvast voor kunt uitnodigen? Kent hij/zij het team al? Of het is leuk om hem/haar uit te nodigen voor een kennismakingslunch of borrel. Deze touchpoints heb je mogelijk al binnen handbereik of zijn ‘eenvoudig’ te creëren. Kleine moeite, maar van grote waarde.

Delen:

Verder lezen

Wij delen het geheim van jouw wervingsplan

Wervingstips? Het gaat om het wervingsplan

We worden regelmatig om wervingstips gevraagd, maar is dat echt waar je mee geholpen bent? En is je vraag niet eigenlijk: “Wat is het meest effectieve wervingsplan om succesvol nieuwe medewerkers te werven (en te behouden)?”
Verhaal

Een frisse wind door De Kleuver: nieuwe generatie en nieuwe huisstijl

Na bijna 25 jaar aan het roer te hebben gestaan, geven eigenaren Wim de Kleuver en Evelien van Dijk sinds begin 2023 de nieuwe generatie binnen De Kleuver meer ruimte om hun ambities te ontdekken.
arbeidsmarktcommunicatiebureau

Waarop let je bij de keuze voor een arbeidsmarktcommunicatiebureau?

Ben jij op zoek naar versterking op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie? Waar moet je op letten bij de selectie van een passend bureau? Lees ons blog!

Meer weten? Zet de eerste stap!

Nieuwsgierig naar de wervingskansen voor jou? Neem direct contact op of ga naar de contactpagina en vul het formulier in. Wij maken graag kennis met je.

Hoe kan ik je helpen?

Touchpoints

Kevin Jansen
Business Development Manager